同労者

キリスト教—信徒の志す—

一度は原書を読みたい本

— キリスト者の完全 (63) —
A PLAIN ACCOUNT OF CHRISTIAN PERFECTION
John Wesley

「その日、・・罪と汚れを清める一つの泉が開かれる。」
(ゼカリヤ書13:1)

(訳文はたたき台です。気づいた誤訳やよりよい表現がありましたら、お知らせ下さい。 ・・ 編集委員)

25.(つづき)
Q. 23.
But what great matter is there in this? しかし、これらのなかにどんな大きなことがあるのか?
Have we not all this when we are justified? 私たちはこれらすべてを義とされた時から持っているのではないか?
A.回。
What, total resignation to the will of God, without any mixture of self-will?
gentleness, without any touch of anger, even the moment we are provoked?
自分の意志が全く混在しない神のみ心のみに対する全き服従は大きいことでないのか? 私たちをいらだたせることに遭遇した瞬間にさえ、いかなる怒りの香りもしない寛大さは大きいことではないのか?
love to God, without the least love to the creature, but in and for God, excluding all pride? すべての自惚れを除き、神以外の被造物を少しも愛さず、神のみを愛することは大きいことではないのか?
love to man, excluding all envy, all jealousy, and rash judging? meekness, keeping the whole soul inviolably calm? and temperance in all things? 全てのうらやみ、妬み、厳しい判断を除かれた人への愛は大きいことではないのか? 魂が神聖な平静さを保って穏やかであることは大きいことではないのか? そしてすべての物事に節制することは大きいことではないのか?
Deny that any ever came up to this, if you please; but do not say, all who are justified do. 以上取り上げたことを否定するのは勝手だが、これらすべてを義とされただけのものがなしているとは言って貰いたくない。
Q. 24.質。24.
But some who are newly justified do. しかし新たに義とされたばかりのある人々にもそれができる。
What then will you say to these? それではあなたは彼らについてなんというのか?
A.回。
If they really do, I will say they are sanctified; saved from sin in that moment; and that they never need lose what God has given, or feel sin any more. もしも彼らが真にそうできるなら、私は彼らはその瞬間に罪の性質からすくわれ、潔められたと言う。そして彼らは神がお与えになったものを決して失う必要はないし、もはや罪の性質を感じることはないであろう。
"But certainly this is an exempt case. しかし真にこれは特別な事例である。
It is otherwise with the generality of those that are justified: They feel in themselves more or less pride, anger, self-will, a heart bent to backsliding. 通常の義とされた人々はそれと異なっている。彼らは彼らの内に多少なりとも自惚れ、わがまま、後戻りする傾向の心情を感じる。
And, till they have gradually mortified these, they are not fully renewed in love. そして、彼らがこれらのことがらを次第に抑制するまで、彼らは十分に愛に新しくされてはいない。
Q. 25.質。25.
But is not this the case of all that are justified? しかしこれは義をされたすべての人に当てはまる事例ではないか?
Do they not gradually die to sin and grow in grace, till at, or perhaps a little before, death God perfects them in love? 彼らは恩寵によって罪の性質に次第に死ぬのではなくて、おそらく死の少し前に神が彼らを愛について完全にされるのではないのか?
A.回。
I believe this is the case of most, but not all. これらは大部分の人の事例であると思うが全部ではない。
God usually gives a considerable time for men to receive light, to grow in grace, to do and suffer his will, before they are either justified or sanctified; but he does not invariably adhere to this; sometimes he `cuts short his work:' he does the work of many years in a few weeks; perhaps in a week, a day, an hour. 通常神は人々に、義とされあるいは潔められる前に、彼らが光を受け、恩寵に成長し、神のみこころを行って忍耐するために十分な時間をお与えになる。しかしこれに常に固執されるのではない。しばしば神は「み業を短縮される」のであって、多くの年月を要する業を数週間、おそらく一週間、一日あるいは一時間のうちになされるのこともある。
He justifies or sanctifies both those who have done or suffered nothing, and who have not had time for a gradual growth either in light or grace. 神はある人々には、光と恩寵のうちに次第に成長することなしに、何かをなすとか何の悩むこともなく、義としあるいは聖とされることの両方をお与えになる。
And `may he not do what he will with his own?
Is thine eye evil, because he is good?'
そして「自分のものを自分の思うようにしてはいけないという法がありますか。それとも、私が気前がいいので、あなたの目にはねたましく思われるのですか。」
"It need not, therefore, be affirmed over and over, and proved by forty texts of Scripture, either that most men are perfected in love at last, that there is a gradual work of God in the soul, or that, generally speaking, it is a long time, even many years, before sin is destroyed. それ故聖書の本文を四十箇所も引用してなんども確かめる必要はない。多くの人々は、魂のうちに神の漸進的な働きがあり、少なくとも何年もの長い期間の後に、罪の性質が滅ぼされ、愛に全うされることが一般的である。
All this we know: これら全てを私たちは知っている。
But we know likewise, that God may, with man's good leave, `cut short his work,' in whatever degree he pleases, and do the usual work of many years in a moment. しかし同様に私たちは以下のことも知っている。人間が善く協力するなら、神は「そのお働きの時間を短縮し」、御心のままに、通常では多年かかる業を瞬時になされるのである。
He does so in many instances; and yet there is a gradual work, both before and after that moment: So that one may affirm the work is gradual, another, it is instantaneous, without any manner of contradiction. 神は非常に多くの場合にそうなされる。そしてその瞬間の前にも後にも漸進的なみ業がある。だからある人はそのみ業が漸進的であると信じ、他の人はそれが瞬時のものであると信じるが、双方にいかなる矛盾もないのである。
(以下次号)

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